richtlijnen voor het schrijven van een cultureel verslag
u i t g a n g s p u n t
In het cultureel
verslag laat je zien dat je een culturele activiteit ondernomen hebt, dat je
deze met interesse en diepgang hebt voorbereid en kunt beschouwen en op mooie en
uitdagende manier kunt presenteren.
i n h o u d c u l t u r e e l v e r s l a g
openingspagina/voorblad
ontwerp een aantrekkelijk voorblad waarop de
volgende informatie staat
- je naam, klas en cluster
- de titel van je culturele activiteit
- geef aan om welke culturele activiteit het
gaat (nr 1 2 3 4 5 6 7 8)
- geef aan om welke discipline het gaat
- noem datum en plaats
inleiding
- beschrijf waarom je deze culturele activiteit
hebt ondernomen en motiveer je keuze.
- zorg voor een persoonlijke en interessante
inleiding.
- beschrijf met wie je deze
activiteit hebt ondernomen.
invalshoeken:
beschrijf je culturele activiteit aan de hand
van de vier invalshoeken; maak hierbij gebruik van de kunstwijzer
I. het kunstwerk
-
beschrijf het kunstwerk met behulp van de aandachtspunten
uit de kunstwijzer
- schets
een objectief beeld zodat de lezer zich een genuanceerd beeld kan vormen
-
gebruik illustraties en eigen foto’s
II. de kunstenaar(s)
- geef
een uitgebreid beeld van de kunstenaar
- plaats
het kunstwerk binnen het oeuvre van de kunstenaar en breng het in verband met
andere werken die hij gemaakt heeft
-
vermeld biografische gegevens en eventuele anekdotes, voor zover relevant
-
gebruik toepasselijke illustraties
III. de cultuurhistorie
- geef
een beschrijving van de stijl of kunstperiode waarin het kunstwerk gemaakt is
- geef
voorbeelden van andere kunstwerken die
kenmerkend zijn voor deze stijl of periode, en beschrijf waarom ze kenmerkend
zijn
- benoem met voorbeelden de stijlkenmerken
van het kunstwerk van jouw CA, toon aan waarom
het bij deze stijl past
- zoek
achtergrondinformatie en geef je verslag diepgang en body. Denk aan een
beschrijving van de tijdgeest of cultuur waarin het kunstwerk is ontstaan,
beschrijf relevante ontwikkelingen, en/of maak vergelijkingen met andere
kunsten en gebeurtenissen uit de geschiedenis.
-
gebruik illustraties om te laten zien waarover
je vertelt
IV. je eigen mening
- wat
vind jij, met in ogenschouw alle informatie die je onderzocht hebt, van het
kunstwerk? Beschrijf jouw ervaring tot in detail.
- formuleer
duidelijk wat je mening is: onderbouw je oordeel met argumenten. Laat zien dat
je verbanden kunt leggen binnen alle informatie en dat je daarmee jouw mening
kunt onderbouwen
v o r m g e v i n g
- zorg voor een toepasselijke vormgeving
- zorg voor verzorgde en samenhangende
vormgeving binnen je verslag en binnen je dossier
- zorg voor illustraties
- maak zelf foto’s van het kunstwerk (vraag in
een museum eerst of je foto’s mag maken)
- maak zelf foto’s van de omgeving van het
kunstwerk en geef een beeld van hoe het kunstwerk gepresenteerd wordt
- maak zelf foto’s van het museum of de plaats
waar het kunstwerk zich bevindt
b r o n v e r m e l d i n g
- van alle informatie die je niet zelf bedacht hebt moet je een bron vermelden
- vermeld ook de bronnen van je illustraties
- vermeld je bronnen bij het betreffende
onderdeel als voetnoot
t o e g a n g s b e w i j s
- voeg je toegangsbewijs toe, met je naam er op,
of plak het in je verslag.
d o c u m e n t a t i e
- voeg alle beschikbare
documentatie toe aan je verslag: flyers, brochures, folders etc.
i n l e v e r e n
- Druk je verslag af in kleur en presenteer het
in een snelhechter
- Lever je cultureel verslag in aan het begin
van de afgesproken les. Als je, om wat voor
reden dan ook, in die les niet aanwezig kunt zijn, dan lever je het verslag in
vóór deze les. In andere gevallen maak je voor het inleveren een afspraak met
mevr. van Steijn en breng je een schriftelijke notitie van deze afspraak mee.
- Lever het dezelfde dag ook in via Teletop
- Lever het dezelfde dag ook in via Teletop
- Als het verslag goedgekeurd is doe je het
samen met je beoordeling in je dossier.
Hier vind je de link naar de prezi met een toelichting