- Kies in het museum iets wat je bijzonder aanspreekt en vul daarover de kijkwijzer in. Gebruik de kennis die je opgedaan hebt bij het ontwerpen van je eigen museumzaal.
- een kunstenaar
- een kunstwerk
- een museumzaal
- een
kunststroming
- Verzamel tijdens je museumbezoek
- Geluidsopnames met in interviews, toelichtingen, gesprekken met bezoekers, omgevingsgeluiden, etc. etc.
- (Vraag of je mag fotograferen!) Foto’s van het museum, de kunstwerken die je bespreekt, de omgeving van de kunstwerken, jullie zelf als bezoekers
- Documentatie, brochures, folders etc. etc.
- En
natuurlijk je toegangsbewijs
Culturele Activiteit
- Maak in (per duo) een audioguide die een volgende leerling die het museum bezoekt kan gebruiken om de kunst beter te begrijpen:
- Zorg voor een duidelijke structuur van de inhoud:
- Beschrijf het zichtbare gedeelte: kunstwerk (wat is het? wat is er te zien?)
- Beschrijf de kunstenaar (wie was de kunstenaar?)
- Beschrijf de cultuurhistorie, de tijd waarin het kunstwerk gemaakt is: stijlperiode, kenmerken
- Beschrijving van jouw persoonlijke mening en ervaring.
- Zorg voor een pakkend begin, een grapje, een anekdote, een leuk geluidsfragment, een interview met ???
- Maak een originele vorm:
- Een (gespeeld) interview met de directeur, de curator, bezoekers aan het museum, etc
- Geluiden die passen bij het kunstwerk
- Of
bedenk zelf nog iets veel beters!
- Technische afwerking:
- Minimaal 3 minuten
- Gebruik minimaal 2 audiosporen
- Gebruik achtergrondmuziek of geluid
- Foutloos taalgebruik
- Let op je stemgebruik: intonatie, tempo, verstaanbaarheid, volume
- Afwisseling, intensiteit
- Technisch perfect afgewerkt
- Geen
opsomming of voorleesverhaal; een aantrekkelijke
audioguide
- Presenteer je audioguide aan de klas
- Lever de audioguide in als audiobestand .wmv of .mp3 (of .mp4; app; mobiele site!)
- Zorg voor een eenvoudige PowerPoint met afbeeldingen
- Laat de kunstwerken zien die je bespreekt
- De foto’s die je zelf gemaakt hebt of goede foto’s van internet
- Gebruik in ieder geval de foto van jouzelf bij het kunstwerk
- Laat de audioguide horen terwijl je de afbeeldingen laat zien
In je dossier:
- Toegangsbewijs
- Toegangskaartje van het museum
- Geprint in kleur:
- Foto van jezelf vóór het gekozen kunstwerk
- Al je foto’s
- De powerpoint geprint (hand-out)
- De kijkwijzer
- De schriftelijke voorbereiding van de audioguide
- Documentatie, folders e.d. die je in het museum gevonden hebt